50 anni

50 anni/Years (See below for the English version)

Nel corso dell’anno accademico 2012-2013 la Facoltà di Economia dell’Università di Pavia celebra i suoi cinquanta anni di vita.  Questa ricorrenza simbolica coincide con una rinascita della nostra organizzazione nella forma di Dipartimento di Scienze Economiche Aziendali, a seguito delle modiche normative intervenute negli anni recenti.  Si tratta perciò di un momento di particolare importanza, che segna non solo la celebrazione di una passato e di un presente importante ma apre anche una nuova fase di vita per la nostra comunità.

Il programma delle celebrazioni prevede una serie di incontri e seminari il cui fil rouge è rappresentato dalla ricerca delle sinergie tra economia e cultura. Si tratta di un tema di particolare attualità, che viene giocato su piani diversi: l’economia come modo di fare cultura, attraverso l’ideazione di nuovi modelli di sviluppo per i sistemi economici e per le organizzazioni, l’economia come dimensione della valorizzazione del patrimonio culturale, una delle risorse chiave del sistema Italia, e infine i luoghi della cultura e la funzione delle università nella conservazione della cultural heritage, come avviene nel caso del Monastero san Felice, gioiello medievale che ospita la nostra Facoltà.

Per questa ragione sono stati coinvolti esperti di fama internazionale spesso di discipline diverse da quella economica (filosofi, narratori, giornalisti, storici, demografi, e così via) per stimolare un dibattito anche non convenzionale sull’economia, la cultura e le università del futuro.

Antonella Zucchella
Direttore del Dipartimento di Scienze Economiche Aziendali

During the academic year 2012-2013 the Faculty of Economics of University of Pavia celebrates its fifty years of life. This anniversary coincides with a symbolic rebirth of our organization in the form of Department of Business & Economics, following the changes of regulations in recent years. It is therefore a particularly important moment, which marks not only the celebration of a past and an important present but also opens a new phase of life for our community.

The program of celebrations includes a series of meetings and seminars whose common thread is to seek synergies between economics and culture. This is an issue of particular relevance, which is played on different levels: the economy as a way of creating culture through the creation of new models for the development of economic systems and organizations, the economy as a dimension of development of cultural heritage, one of the key resources of the Italian system, and finally the places of culture and the role of universities in the conservation of cultural heritage, as in the case of the Monastery of St. Felix (San Felice), a medieval jewel that houses our Faculty.

For this reason lot of international experts of different disciplines from the economic (philosophers, novelists, journalists, historians, demographers, and so on) are involved, in order to stimulate an unconventional debate on economy, culture and the university of the future .

Antonella Zucchella
Director of the Department of Economics, Business